Saturday 16 September 2017

Mr11 Glidande Medelvärde


Introduktion. Vad vi vill göra idag är att ge en grundläggande granskning av MR11 och ange skälen till varför denna transaktion kan vara till stor hjälp för dig vid övervakning av dina beställningar, till exempel - hur kommer du veta när fakturor har skrivits in mot din GR s - Hur kan du veta om en faktura har angivits INNAN du har gjort GR - kan jag nämna på denna punkt att denna situation kommer att bli vanligare Med det tryck som kontoren är under för att få sina fakturor till för betalning, är de kommer inte att ha tid att kontakta dig individuellt och be om att verifiera leverans av en bra service och göra GR så att de kan göra fakturan. Finns det ett sätt att du kan få en snabb överblick över hur hela ditt byrå s PO S titta på en gång Det här är MR11-transaktionen som är ganska praktisk. För beställning av inköp, se ytterligare instruktioner i slutet av detta dokument. MR11-transaktionen handlar om kvantitetsproblem Det är mängden GR s och IR s somKör denna transaktion Både värderade och icke värderade PO s ingår i rapporterna. Trigger 1 Du vet att antalet blockerade fakturor blir ganska hög och den föreslagna orsaken har att göra med GR-problem. Du behöver en rapport som kommer att lista alla dina PO s och visa det totala antalet GR s som skrivs in jämfört med antalet IR s som angetts q Om godstjänsterna har mottagits och en GR har angetts men ingen faktura har bearbetats än, ser du den i rapport genererad av MR11 o Det här är särskilt viktigt när GR-boken är väldigt gammal. Vi är på räkenskapsårets slut. Genom att köra denna transaktion ser specifikt ut på denna situation, om det finns några, kommer du att se dem i din rapport. q Om en faktura har Har kommit in mot en av dina PO s innan du fick tid att få den goda tjänsten verifierad och GR-inmatningen kommer du att se den i rapporten genererad av MR11 o Det är särskilt viktigt när den inmatade IR-enheten är väldigt gammal Vi är i den skattemässiga Årets stängning Genom att köra denna transaktion ser specifikt denna situation om det finns några, ser du dem i din rapport q Om en PO har en ovanligt stor skillnad mellan de totala GR s och IR s ser du detta medan du granskar MR11 2 A Avvikelse kvantitet inträffade mellan varukvitto GR och faktura kvitto IR MR11 handlar om kvantitetsskillnader, inte dollar Detta måste rensas Exempel på situationer där detta inträffar är q Om varorna har mottagits har leverantören inte fakturerat för varan och vann t fakturera säljaren har gått i drift Använd MR11 o Kom ihåg att GR IR-kontot är ett clearingkonto som gör det möjligt för dig att skicka en kostnad när du får en bra tjänst. Betala för den bra servicen förskjuter GR Om säljaren inte fakturerar den GR kommer aldrig att gå iväg Naturligtvis får vi de fria varorna q En faktura med hänvisning till en beställning betalades via leverantörsskatt FI som direkt i stället för upphandling Använd MR11 q Varorna mottogs och sen t tillbaka till säljaren för dålig kvalitet Säljaren betalades av misstag och vi kommer inte att bli ersatta på grund av leverantörens konkurs Använd MR11 Vänligen Observera Det här är exempel på olika situationer och det är inte nödvändigt att samma skärmbilder finns i Dokument som kan kräva användningen av MR11 för att korrigera till PO Detta bör endast göras efter att andra alternativ för att korrigera PO-problem har visat sig misslyckas. Användningen av denna transaktion bör endast göras på begäran av IES Comptrollers q Antal beställda 100 ea vid en Enhetspris på 1 00, mottaga kvantitet 97 ea till en enhetskurs på 1 00 Om återstående saldo på 3 ea inte kommer att skickas måste köparen minska den öppna kvantiteten i inköpsordern för att återspegla det faktiska mottagna beloppet ANVÄND INTE MR11 o Poängen här är att PO bör spegla aktiviteten av vad som hände så nära som möjligt Vid 97, för alla praktiska ändamål, har PO varit helt nöjd o Genom att minska raden till 97 totalt , En GR för de sista 3 objekten kan inte oavsiktligt göras o Minska raden till 97 lämna ett bra revisionsspår för eventuella revisioner som kan göras vid ett senare tillfälle. Underhåll av GR IR Clearingkontot ska göras regelbundet. Det rekommenderas Utförs varje vecka för både IR-överskott och GR överskott Kör IR-överskott med rörelse fram till idag För GR-leveransöverskott, kör underhåll med rörelse en eller två månader gammal ANMÄRKNING Under dokumentets normala affärsflöde kommer 99 av dina beställningar att visas upp på GR IR vid något tillfälle och borde inte rensas Inget ska göras till dem genom MR11 När den normala affärsprocessen är klar kommer dokumentet inte längre att ha någon skillnad mellan GR och IR och kommer inte att finnas på listan när du kör MR11.Business Process Procedure Overview. Skärmen Maintain GR IR Clearing Account visas. Obs Ovanstående tabell i kolumn ROCR Obligatorisk, O Valfri, C Villkorlig OBS Tabellen ovan ger detaljerad information om alla fält som är tillgängliga för att kunna användas i kriterierna för val av transaktion MR11 De fetstilade fälten är den rekommenderade minsta information som ska anges för att köra en lista över de PO s som påverkar GR IR Om det behövs på grund av volymen kan du ange ytterligare kriterier för att begränsa valet. 1 2 1 Efter att ha fyllt i information klickar du på exekvera F8-knappen, enligt nedan. Listor för inköp av dokument, som uppfyller kriterierna som väljs och har GR IR-kontosaldon visas enligt nedan. Från skärmen Behåll GR IR Clearingkonto som har listan över inköpsorderobjekt bör du se inköpsordern innan du rensar GR IR-kontot Välj inköpsorder , Och klicka på knappen Visa inköpsorder som visas ovan. Inköpsordern visas som visas nedan. 3 Om den enastående GR IR aldrig kommer att inträffa, ska dokumentet rensas Till p Ost en clearing, På skärmen Håll GR IR Clearingkonto som har listan över inköpsorderobjekt, välj raden s som ska raderas och klicka på postknappen för Post Clearing.1 4 När du raderar inlägg, på skärmen behåll GR IR Clearing Konto, en logg kommer att skapas med information om GR IR-clearingkonto och ett dokumentnummer kommer att utfärdas som visas nedan. Instruktioner för Inventory Purchase Orders När du rensar din beställningsköporder via MR11 måste ytterligare steg ske för att hålla det glidande genomsnittet priskorrigering i SAP. Run-transaktion MR11 för att få notering av alla inköpsorder med öppen GR IR. Research-lista över inköpsorder och verifiera GR IR-behov måste rensas ut. Identifiera beställningsuppdragets beställningsuppdrag är tomt. Ta bort beställningen genom transaktion MR11 - upprätthåller GR IR clearingkonto riktningar ovan En logg kommer att skapas som visar ett GR IR Clearing Account dokumentnummer för varje inköpsorder. Återställ clearingkontot gör cument nummer för Inventory Purchase Orders cleared genom MR11 och vidarebefordra clearingdokumentet nummer till företag. IPA kommer att utföra omvärdering av materialets glidande genomsnittliga prisutjämning av dessa steg kommer att rensa inköpsorder genom GR IR. Behaga ordentliga kontouppgifter och korrigera glidande genomsnittspris. Impact av MR11 Execution. Author Ranjit Simon John. Jag började undersöka GR IR MR11 efter att vi kom över ett affärsscenario Låt mig förklara det affärsscenario som vi kom över. För en köporder skapad 2010 Varukvitto gjordes 2011 och Faktura mottagen 2012 Som bästa praxis har vi rensat all GR IR-balans för år 2011 under årsskiftet till och med MR11. I mars 2012 har säljaren skickat fakturan. Eftersom inlägget rensades från GR IR var vi inte säkra på Hur man gör betalningen till säljaren. Efter detaljerad studieforskning kunde jag få mer förståelse om GR IR och MR11 som jag trodde att jag skulle dela. När ett varukvitto är gjort GR IR-kontot slås och om processen körs smidigt, dvs Varukvitto-faktura kvitto, raderas GR IR automatiskt. Men inmatningar kommer att utelämnas i GR IR om praktiska scenarier vi kom över.1 Faktura som mottagits är större än Varor Mottagna Fler nummer Fakturor mottagna är större än varor mottagna GR IR-kvitto, faktura innehåller fraktkostnader, transportkostnader och andra avgifter.3 Mottagna varor är större än faktura mottagna.4 Faktura mottagna och varor ej mottagna.5 Varor mottagna, Faktura Mottagd men fakturan rensad inte mot PO.6 Varor Mottagna, Faktura Ej Mottagen. Nu låt oss försöka analysera MR11s påverkan i alla scenarier. Scenario 1 Varor Mottagna är Mindre än Faktura Mottagna Mer antal Fakturerade varor. Köporder Kvantitet 15 Inga s. GL-poster under varukvitto 10 Nej s. Alla scenarierna som förklaras ovan är när materialmaterialet är lika med kvantiteten som ska rensas. Om materialet inte är lika med kvantit Om du vill rensas blir den faktiska börskvantiteten debiterad eller krediteras proportionellt. Det återstående beloppet är upplagt till ett prisdifferens konto. I huvudsak måste MR11 utföras en gång om året eller två gånger efter att ha fått clearance från MM-teamet och FI-teamet. Utförandet av MR11 kan antingen över uppskattning eller under uppskattning av lagervärdet. Mer information finns i. Se även följande SAP Notes.10757 - FAQ MR11, Rens GR IR clearingkonto 790426 - MR11 Funktionalitet 710865 - MR11 Viktig information om kontounderhåll. För att rapportera detta inlägg du måste logga in först.35 Comments. You måste vara inloggad för att kommentera eller svara på ett inlägg. En mycket hjälpsam post Ranjit, Kunde inte ha varit mer klar. Tack Tack för att du hjälpte att vänligen tycka om eller betygsätta artikeln. Stor artikel bra presentation. Tack Sachin. Det här området är vanligtvis en grå i MM-perspektiv Mycket bra förklaring med ett exempel. Tack Kumar. hi, ditt dokument är väldigt trevligt och vi bjuder alltid in att skicka bra dokument i sd och mm. V var god, Ranjith. Doc är Nice men kan du snälla kontrollera det första fallet jag tror att MAP kommer att få chnage till 12 5 eftersom Invetory Value blir laddad med 50 efter att ha kört MR11 så det blir 250 20, snälla rätta Om jag är Fel. Jag tror att du har skrivit fel förklaring för scenario 1 IV qty GRqty. MR11 kan faktiskt inte ändra antal mottagna det helt enkelt tar bort GR IR-värdet och infogar förskjutning till INV PRD-konto baserat på antalet täckningar available. So MAP måste ändras när du Kör MR11 så länge som det finns lager i systemet. Jag gillar verkligen ditt inlägg. Jag hoppas att du kommer att kunna hjälpa mig. Efter att ha kört f 13 finns det fortfarande balans kvar i GRIR-kontot på grund av behovet av att behålla GRIR genom MR11. GR IR måste lösa detta problem i scope. IR GR, inte inom scope. The Client kommer att utveckla en leverantörs åldringsrapport, de säljare som är åldrade, klienten kommer då att veta vilken leverantörsleverantör inte längre förväntar sig fakturor mot GR s, för det. När kontorist kommer att gå i MR11 Och kommer välja posten PO och kommer att skicka in dem och det kommer att rensa GRIR-kontot. Efter att PO-posten har tagits bort, extraherar kreditkortet Inventory-konto och skapar ett KP-kontounderhållsdokument, men klienten vill ha den här extra GR som inte förväntar sig några fler fakturor Slå och kreditera ett annat GL-konto istället för inventeringen Så snälla, låt mig veta vad jag ska göra. Eftersom det tar ut inventarier, till exempel Om de hade 5 artiklar efter kredit, kommer den extra GR 2 att minska lagerkontot till 3 artiklar, Trots att den fysiska inventeringen fortfarande är 5.Client använder Moving average price. I stället för standardpris. Han Ranjit, tack för användbar information. Det har hjälpt mig mycket. Jag tränar GRIR i respektive butiker men det var inte klart om MR11. Det är en stor nej Av tränare som inte fullt ut förstår effekterna, låter inte användarna använda MR11 men spelar runt IR för att anta det extra antalet recipted. Kan jag fråga om din artikel har uppdaterats enligt kommentarerna angående beräkningar för MAP tack. Hur SAP beräknar glidande medelpris MAP för materialmästare. Om ett material är föremål för rörlig genomsnittlig priskontroll, kommer SAP-systemet att beräkna värden för varuförändringar på följande sätt. Ny mängd Gammal kvantitet Kvitto Antal. Ny Värde Gamla Värde Kvitto Kvitto Pris Kvitto Prisenhet. Ny MAP Pris Nytt Värde Ny Mängd Prisenhet i Material Master. Se följande exempel för bättre förståelse. Start med ett material med MAP på 10 00, PO 100 stycken på 10 st. 1 Första Varukvitto Lagerkontot kommer att läggas upp med kvittovärdet baserat på inköpsorderpriset. Levererad mängd PO-pris 10 stycken 10 st 100. Avräkningsposten postas till GR IR-clearingkontot. Dr lagerkonto 100.Cr GR IR Clearing Account 100. Totalt antal aktier 10, Summa värde 100, MAP 10 00.2 Andra varor Kvitto. Priset i inköpsorder ändras till 12 00 st istället för 10 00 st. Lagerkontot kommer att läggas upp med kvittovärdet baserat på det ändrade priset Chase order price. Delivered quantity PO pris 10 pieces 12 pc 120.Dr lager konto 120.Cr GR IR Clearing Account 120.Since pris i inköpsorder skiljer sig från det nuvarande glidande medeltalet i materialmästare sålunda blir det glidande genomsnittspriset ändrat till 11 00. Totalt antal aktier 20, Summa värde 220, MAP 11 00.3 Återköp av varukvitto. Lagerkontot krediteras med det genomsnittliga kvittotvärdet. Kvantitet Varukvitto-värde Varukvittokvantitet 10 st 220 20 st 110.r GR IR Clearingkonto 110.Cr lagerkonto 110.Total lagerantal 10, Summa värde 110, MAP 11 00,10 stycken vid 12 00 st 120 00.Dr lager konto 10.Dr GR IR Clearing konto 110.Cr Leverantörskonto 120.Total lagerantal 10, Totalt värde 120, MAP 12 00. Beräkning av genomsnittlig prisvärde När ett material är föremål för rörlig genomsnittlig priskontroll beräknar systemet värden för varörrörelser på följande sätt. Köpa medelvärdesvärdesberäkning. För mer information och exempel på posteringar och värdesberäkningar För m aterials som är föremål för rörlig genomsnittlig priskontroll, se.

No comments:

Post a Comment